Szkolenie skierowane jest do osób nie posiadających wykształcenia medycznego, prowadzone w sposób przystępny i zrozumiały dla każdego w przyjaznej i miłej atmosferze.
Szkolenia z Podstawowej Pierwszej Pomocy (PPP)
Lata doświadczenia i mojej praktyki zawodowej jako Instruktor Ratownictwa Medycznego, nabytej zarówno w Pogotowiu Ratunkowym pracując jako dyspozytor medyczny, ratownik medyczny karetki „R”, jako ratownik medyczny Izby Przyjęć czy też jako instruktor nauki jazdy powodują, że szkolenie poparte jest wieloma ciekawymi przykładami z życia. Dzięki temu uczestnicy szkolenia aktywnie biorą udział w zajęciach i szybciej zapamiętują przekazywaną wiedzę.
Do kogo między innymi są kierowane szkolenia:
Firmy
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. (Dz.U. 2003 nr 169 poz. 1650)
§ 44. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy. W szczególności pracodawca powinien zapewnić:
3. Obsługa punktów i apteczek, o których mowa w ust. 1, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.
(Dz.U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1460)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy
Art. 209. § 1. Pracodawca jest obowiązany:
1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, gaszenia pożaru i ewakuacji pracowników,
2) wyznaczyć pracowników do:
a) udzielania pierwszej pomocy,
b) wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej,
Szkoły
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach Rozporządzenie z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69)
§20. Pomieszczenia szkoły i placówki, w szczególności pokój nauczycielski, laboratoria, pracownie, warsztaty szkolne, pokój nauczycieli wychowania fizycznego, kierownika internatu (bursy) oraz kuchnię, wyposaża się w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy.
§ 21. Nauczyciele, w szczególności prowadzący zajęcia w warsztatach, laboratoriach, a także zajęcia wychowania fizycznego, podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Oczywiście zajęcia prowadzone są według najnowszych wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji z 2015 roku (PRC 2015).
Zakres głównych omawiany tematów
( w tym czasie czas na pytania i dyskusję ):
• dlaczego warto pomagać,
• podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka,
• prawidłowa ocena sytuacji zdarzenia i zabezpieczenie miejsca wypadku,
• zasady bezpieczeństwa na miejscu wypadku w działaniach
ratowniczych czyli bezpieczeństwo własne,
• prawidłowa ocena obrażeń oraz pomoc osób trzecich,
• wezwanie pogotowia i udzielanie pierwszej pomocy
– zasady i techniki zabiegów ratujących życie,
• podstawowe zagadnienia higieniczno – sanitarne,
• utrata przytomności, omdlenia, zaburzenia świadomości ,
• oparzenia termiczne, chemiczne, elektryczne,
• złamania, zwichnięcia, skręcenia,
• posługiwanie się standardowym zestawem ratowniczym
- umiejętność doboru materiałów i środków opatrunkowych,
Ćwiczenia
( w tym czasie czas na pytania i dyskusję ):
• z wykorzystaniem fantoma - dorosłego i dziecka
resuscytacja krążeniowo-oddechowa (reanimacja),
z użyciem automatycznego defibrylatora AED
(program powszechnego dostępu do defibrylacji),
• pozycja boczna bezpieczna,
• sposoby obracania na plecy,
• postępowanie przy zakrztuszeniu,
• unieruchamianie złamań i stawów, wykonywanie opatrunków,